

Arbeidskultur
Noen av de største utfordringene for private virksomheter er stort konkurransepress da private virksomheter operer i svært konkurranseutsatte markeder. I tillegg har mange private virksomheter sterkt fokus på resultater. Dette kan føre til stort arbeidspress og stress for medarbeiderne som igjen kan påvirke det psykososiale arbeidsmiljøet negativt.
Offentlige virksomheter står overfor flere utfordringer når det gjelder å håndtere og forbedre det psykososiale arbeidsmiljøet. Kommunal sektor, spesielt i helse- og omsorgstjenesten kan oppleve høyt arbeidspress og stress blant annet på grunn av manglende ressurser, høyt sykefravær og økende krav. I tillegg gjennomgår kommunal sektor stadig organisatoriske endringer og omstruktureringer. Disse utfordringene kan ha en betydelig innvirkning på ansattes trivsel, produktivitet og helse.
Ved å ta det psykososiale arbeidsmiljøet på alvor, viser du som leder at du verdsetter dine medarbeidere sin trivsel og velvære. Dette skaper et positivt arbeidsmiljø, som igjen bidrar til økt motivasjon, lavere sykefravær og turnover, og ikke minst økt produktivitet.
Godt arbeidsmiljø og arbeidskultur
Vår store og varierte verktøykasse gjør oss i stand til å bistå både private og offentlige virksomheter både i å skape og bevare en god arbeidskultur og et godt psykososialt arbeidsmiljø. I korte trekk ser våre tjenester slik ut:
Konflikt, mobbing og trakassering
Konflikter på arbeidsplassen oppfattes ofte som negativt, men håndtert på riktig måte kan de faktisk bidra til å styrke arbeidsmiljøet. Om uenigheter ikke lar seg løse kan det dessverre gi grobunn for destruktive konflikter, som igjen kan skape en klar forverring av arbeidsmiljøet. I tillegg må alvorlige tilfeller av mobbing og trakassering tas på alvor og håndteres på riktig måte. Det kan i slike situasjoner være lurt å få hjelp i fra eksterne. Vi bistår på alle nivåer i en konflikt.
- Konfliktrådgivning/Konflikthåndtering
- Mekling
- Faktaundersøkelser
- Klageundersøkelser
- Tiltak og oppfølging