Den gode smaken av Nord-Norge

Magnet har utviklet logo og etiketter til merkevaren Sandsøygull. For å gi navnet enda større merkekraft har vi valgt fargene gull og sort som skal være med på å forsterke de eksklusive og smakfulle produktene. En liten detalj som krona på bia i logoen er ytterligere med på å forsterke dette inntrykket.

Sandsøygull bigård ble etablert i 2018 av Anders Andreassen og Oddrunn Kvammen. De har i dag 13 bikuber som kan ha 50-60000 bier i hver kube om sommeren. Bigården har sin base på Sandsøya som er i øyriket nord for Harstad. Målsetting på sikt er å ha 30 bikuber i øyriket.

Merkevarenavnet er Sandsøygull

Hovedproduktet deres er honning med forskjellig smak og karakter i forhold til hvilke blomster og fauna biene har hentet nektar fra for å produsere honning. I dag er dette blomsterhonning og lynghonning. Blomsterhonningen har en fruktig og mild smak på grunn av mangfoldet av blomster som biene henter nektar fra. Lynghonning har en kraftigere smak siden de henter hovedsakelig nektar fra røsslyng.

I 2019 startet de med produksjon av ulike produkter med kortreiste råvarer. Disse får en særegen smak siden vi bruker kortreiste nordnorske råvarer og honning som søtning og smakstilsetning.

Av gulrot fra Kvæfjord lager de fantastisk smakfulle marmelader med utvalgte smaker; ingefær, kardemomme og cognac. Disse passer fortreffelig som topping på oster, men også til andre matretter.

Sennepene er søtet med honning og passer fortreffelig til skinkeretter, lutefisk, dressinger osv.

I tillegg produserer de flere rabarbraprodukter og bærgeléer med råvarer fra Sandsøya som blir søtet med honning.