Forretningsstrategi
En god forretningsstrategi skal fungere som et veikart for hvordan man skal oppnå mål og håndtere konkurransen i markedet.
En god forretningsstrategi er dynamisk og evolusjonær, justerer seg i takt med intern og ekstern endring, og sikrer at virksomheten forblir relevant, konkurransedyktig, og i stand til å vokse og utvikle seg over tid.
- Klarhet i visjon og mål (Alle tiltak tilpasses dette!)
- Sterkt kundefokus
- Definerer de unike konkurransefordelene, og hvordan disse kan styrkes
- Tar opp i seg grundige markedsanalyser (Trender, konkurranse, risiko etc.)
- Viser realistiske ressursestimater (Finansielle, menneskelige, teknologiske etc.)
- Strategien er fleksibel og dynamisk – en strategi er aldri en rett linje
- Skal fremme innovasjon og endring/utvikling
- Skal inneholde en konkret handlingsplan med ansvarlige, tidsplan osv.
- System for måling og evalueringer sikrer at man kan foreta justeringer og forbedringer