Den profesjonelle samtalen

Når vi i Magnet skal inn og enten kartlegge eller undersøke, så benytter vi en forskningsbasert samtalemetodikk. Essensen i metoden er å løfte opp de etiske spørsmålene slike samtaler reiser, og anvende vår kunnskap om psykologi og kommunikasjon i en systematisk tilnærming for å skaffe til veie mest mulig relevant og pålitelig informasjon, og på den måten belyse saken best mulig.

Ann Elin Hansen

Seniorrådgiver Strategi & Arbeidskultur

Modell for metodikken

1. Planlegging. Samtalen forberedes, alt fra de fysiske fasiliteter, hvordan vi strukturerer samtalen og til hvordan vi skal få mest mulig informasjon basert på tillit.

2. Kontaktetablering. Alle møtes med empati og folkelighet, og de gis informasjon om formål og prosess, der vi finner felles forståelse for samtalen

3. Fri forklaring. Som intervjuere legger vi til rette for og stimulerer til så fri forklaring som mulig.

4. Sondering. I denne fasen stilles klargjørende- og oppfølgingsspørsmål. Her presenteres også informasjon.

5. Avslutning. Samtalen avsluttes på en informativ måte, noe som opprettholder forutsigbarhet og tillit.

6. Evaluering. Innhentet informasjon og samtalens faser evalueres.

Så – Hvorfor er dette viktig for deg som kunde av oss i denne typen tjenester? Fordi vi som leverandør og dere som kunde har samme mål; Innhente mest mulig relevant, nøyaktig og pålitelig informasjon, som så igjen gir det beste beslutningsgrunnlag for veien videre. Målet er altså å samle inn tilstrekkelig relevant og pålitelig informasjon slik at sannsynligheten for en hypotese blir så overveiende og sterk at andre hypoteser kan sjekkes ut med teoretiske spørsmål.

Videre er det viktig å understreke at vår metode og struktur skal følge de samme prinsipper for profesjonelle samtaler som andre instanser benytter (politi, barnevern, leger etc.), men vi er ikke avhørere eller etterforskere – vi er undersøkere.

Modell for faktaundersøkelsen

Ut over denne gode strukturen og forskningsbaserte metodikken, så benytter våre to sertifiserte undersøkere sin lange erfaringsbakgrunn med denne typer samtaler, samt kurs og trening i kropps- og ansiktsspråk for å understøtte og kvalitetssikre samtalene.

Totalt sett gjør alt dette at vi sikrer en profesjonell samtale, som klart skiller seg fra et vanlig intervju eller ustrukturert samtale. Det er en trygghet for deg som oppdragsgiver, for de mennesker vi samtaler med og for oss selv på at god kommunikasjon, den enkeltes personvern og etikk og empati er ivaretatt.
Den erfaringsbaserte tilnærmingen og den berømte magefølelsen er med andre ord erstattet av en metodikk med dyp forankring i vitenskap og forskning.

Ta kontakt med oss for en nærmere prat om dette.

Her kan du på en enkel måte få innsikt og inspirasjon. Det er bare å melde deg på nyhetsbrevet vårt.