Vi startet derfor en strategiutviklingsprosess, med fokus på å mobilisere alle medarbeidere til å samle seg for å jobbe mot felles mål som underbygget deres umåtelige viktige samfunnsoppdrag.
Lede sin flokk i valgt retning
Ordet strategi i sin reneste form sammensatt av ordene stratos (hær) og agein (å lede). Ergo handler det om å lede sin flokk i en valgt retning, der man tvinges til å prioritere og ta valg. Dette ble gjennomført med en utvalgt arbeidsgruppe fra både styre, ledelse og medarbeidere for øvrig, og der vi endte opp med et overordnet strategidokument med tre klare strategiske tema som skal realiseres, i første omgang fram til 2027.
Alle sammen med
Det neste i dette løpet var å gjennomføre en Magnet Applaus, vår egenutviklede merkevareprosess. Hovedfokus er å finne formål, kjerneverdier og selskapets posisjon/kundeløfte. I denne fasen var alle i personalgruppen med på en dagssamling.
Alt selskapet gjør former oppfatningen av selskapet hos kunder, samarbeidspartnere, politikere, kommuner, myndigheter og potensielle medarbeidere. Jo mer positive disse assosiasjonene er, desto mer støtte vil selskapet få av omgivelsene.
Omdømme- og merkevarebygging dreier seg med andre ord om å skape positive oppfatninger av oss, slik at omgivelsene ønsker å anbefale oss, kjøpe av oss, samarbeide med oss eller jobbe hos oss.
Merkevareplattformen er vårt ultimate styringsverktøy. Den er på mange måter dirigenten i orkesteret. Formålet med en merkevareplattform for Amestro er å få alle elementene til å spille sammen i en perfekt symfoni. Den skal brukes som et enkelt verktøy som beskriver prinsipper og metodikk.
Vi har utviklet et kraftfullt formål (purpose). Formålet er svaret på hvorfor vi skal glede oss til å gå på jobb hver dag og hva som skal inspirere oss og drive oss frem.
Det handler om hva vi står vi for og hvilken rolle skal vi spille i samfunnet og i folks liv? Det nye formålet er: I lag beriker vi din arbeidshverdag.
De nye kjerneverdiene er: Folkekjære. Iherdige. Visjonære. Kjerneverdiene er vårt personlige kompass: De få, sterke begrepene som skal kjennetegne selskapet og organisasjonen i ett og alt. De skal gjøre oss tydelige, drive oss frem mot formålet og hjelpe oss å ta viktige beslutninger i hverdagen.
Posisjonen er kortversjonen av den plassen vi ønsker å innta
i målgruppen. Det etterlatte inntrykket som skal lime kundene til oss
og hjelpe oss i å gjøre valg, så vi kan bli tydeligere i markedet. Vi vil at det etterlatte inntrykket skal være: Fordi Amestro skaper merverdi av mangfold, velger vi dem!
Siste steg i selve merkevareplattformen var å få på plass nytt selskapsnavn, logo, visuell profil og digitale verktøy, inklusive hjemmeside. For Astafjord Vekst ble det nye navnet AMESTRO, som bygger på ordet «maestro», eller det å være eksepsjonelt dyktig, en læremester og dirigent. Det er nettopp det Amestro er og skal være, når de jobber mot å gi mennesker bedre og mer meningsfylte hverdager gjennom arbeid og aktivitet.
Konkrete handlinger
Selskapet er nå i ferd med å realisere konkrete handlinger som har kommet fra den overordnede strategien til selskapet. Dette er jo et evigvarende arbeid, men ved hjelp av oss i Magnet og gode digitale verktøy så involveres alle i organisasjonen i dette. Det er med andre ord ikke bare en oppgave for styre og/eller ledelse å leve ut strategien!
Alt dette har Amestro fått på plass i perioden januar–oktober, og de har til og med rukket å både lansere nytt navn og visuelt utseende, samt feiret sitt eget 40-års jubileum i denne perioden!
Selskapet har nå et grunnfjell på plass for de neste 40 år med drift, og medarbeiderne som har vært med på å utvikle det nye, har fått ny inspirasjon og en tydeligere retning å levere på.
Dette har vi gjort for Amestro
- Strategiutvikling og -realisering
- Navneutvikling
- Merkevareplattform
- Utvikling av formål, kjerneverdier og posisjon
- Nytt selskapsnavn
- Logo og visuell profil
- Lansering/jubileumsfest
- Hjemmeside
“
Selskapet vårt sto i en større omstillingsprosess. Vi hadde utfordringer med å samle tråder og jobbe videre med det materialet vi satt med. Da Magnet kom inn i selskapet med sine verktøy og metoder fikk vi jobbet mer systematisk. Det var noen som hjalp oss med å drive arbeidet med strategi og merkevare frem i en travel arbeidshverdag.
Det gav oss stor trygghet i at Magnet har så god innsikt i vår komplekse bransje.
Magnet har gjennom prosessene klart å finne kjernen i vårt selskap. Det har også gitt oss en felles retning og mål å jobbe ut fra som våre medarbeidere har vært med på å utarbeide. Det hjelper godt på at de i Magnet er trivelige og kompetente folk.
May Britt Flatmo
Daglig leder i Amestro
Jan-Arne Kristiansen