I det bildet blir selvsagt lederne særdeles viktige kulturbærere og de fremste ambassadører. Derfor vektlegger vi prinsipper innen tjenesteledelse når vi utvikler og samskaper, f.eks. i våre bedriftsinterne og skreddersydde lederutviklingsprogram. La oss starte med definisjonen av tjenesteledelse:
Tjenende lederskap/Tjenesteledelse
En tjenende leder deler makt, setter medarbeidernes behov først og hjelper dem med å utvikle seg og prestere så godt som mulig.
De syv nøkkelprinsippene for tjenende lederskap er autentisitet, sterk kommunikasjon, integritet, medfølelse, myndiggjøring, kontinuerlig forbedring og å sette andre først. Disse prinsippene gjenspeiler verdiene til tjenende lederskap, støtter en positiv medarbeideropplevelse og holder teammedlemmene motiverte til å prestere godt.
Tom Georg Olsen, som da var i Miles AS som medgründer og toppleder, satte dette sterkt på kartet med sitt lederskap og sin tittel «Konserntjener», og fikk da også pris for Norges beste stillingstittel for dette i 2018. Ledelsesfilosofien og kulturen til Miles ble da også både prisbelønt og gjenstand for forskning ved NHH. Selskapet ble også kåret til ett av Norges mest innovative selskaper i perioden 2016-2022 og to ganger kåret til Norges beste arbeidsplass, noe som ville vært en umulighet uten at tjenesteledelse var rotfestet i ledelsen.
En tjenende leder fokuserer først og fremst på å løfte andre rundt seg i organisasjonen. De ser hver enkelt medarbeider som et individ med individuelle styrker, forbedringsområder og utfordringer. De er også svært ofte mye tettere på sine medarbeidere, og har grundig innsikt i de parametere som betyr noe i den enkeltes liv, og da også utenfor arbeidsplassen. Alt de gjør er basert på et menneskeorientert lederskap.
Ta kontakt i dag med oss, så ser vi hvordan vi sammen kan utvikle deg, din organisasjon og ditt lederskap mot noe som garantert vil styrke engansjementet, konkurransekraften og lønnsomheten!