Med nytt navn og ny logo fikk Furoria en ny start

– Ikke bare har vi fått nytt navn, ny logo og ny profil. Vi har også frisket opp egen tankegang internt og fått ny giv i teamet, forteller Knut Krey, daglig leder i Furoria.

1. september endret Hadsel asvo navnet til Furoria. Navnebyttet ble markert over to dager. Fredag ble navnet avslørt for inviterte gjester og ansatte, mens lørdag var hele lokalsamfunnet invitert til fest på Melbu. Vi fikk en overveldende respons. 96 inviterte personer takket ja til lanseringen på fredag. Lørdag hadde vi av erfaring forventet oss 30-40 personer. Men nærmere 250 personer dukket opp, sier Krey.

En morsom prosess
Krey har vært lenge i bransjen og kan fortelle at mye har endret seg – både i bransjen og i lokalsamfunnet. Han ser at mange bedrifter i bransjen også fornyer seg endrer navn og profil.

– For vår del kjente vi at navnet vårt og profilen vår ikke representerte den bedriften og de tjenestene vi leverer i dag. Blant annet jobber vi mye utenfor Hadsel kommune, og vi sender produkter fra nettbutikken vår over hele landet, sier han.

Han forteller at de allerede hadde vært i tenkeboksen om tiden var inne for omprofilering av bedriften. Men av erfaring visste han at dette var noe de trengte hjelp til. Det er vanskelig å se på seg selv med objektive øyne når det er mange følelser involvert.

– Derfor er jeg glad for merkevarekonseptet Magnet kjørte med oss. I løpet av den dagen ble vi utfordret på en morsom måte til å se på oss selv med nye øyne. Endre perspektiv. Da Magnet presenterte deres forslag til navn, profil og logo var vi først skeptiske. Men når vi tenkte over det, så ga alt mening. Alt passer så mye bedre hvem vi er i dag og hvem vi vil være i framtiden, sier han.

Den virkelige verdien

Merkevareprosessen satte i gang en ny giv internt i bedriften.

– Styre vedtok før sommeren det nye navnet, profilen og logoen. Vi fikk også klarsignal for å gå all in. Kombinasjonen av prosessen vi hadde vært i og klarsignalet fra styret gjorde noe med oss. Etter 27 år i drift fikk vi muligheten til å skape oss en ny start. Den grep vi, sier Krey.

Denne muligheten gjorde mye for de ansatte internt. Det endrede perspektivet førte til en heidundrende ryddeaksjon av alle kriker og kroker i lokalene. Noen vegger fikk også et strøk maling med den nye profilfargen. Til lanseringen av navnet ble også lokalene omhyggelig pyntet, og gjester ble tatt imot med store smil og åpne armer. Det var likevel ikke den store suksessen med lanseringen av navnet som hadde den største verdien for Krey og Furoria.

– For oss har den virkelige verdien vært alle tilbakemeldingene vi fikk etter åpen dag. De besøkende har vært positivt overrasket over hvor proft vi arbeider, hvor brede tjenester vi leverer og hvor viktig rollen vår er i lokalsamfunnet. Den komplette pakken med tilbakemeldinger, ny tenkemåte og giv internt, motiverte til å bli enda bedre. Vi i Furoria skal i større grad fortsette å begeistre og gjøre furore i lokalsamfunnet vårt, avslutter Krey.

Her kan du på en enkel måte få innsikt og inspirasjon. Det er bare å melde deg på nyhetsbrevet vårt.