Det viktige valget
Når de nå i høst så behov for å styrke egen merkevare og ikke minst den kulturen som råder og styrer hos dem, så valgte de å henvende seg til oss i Magnet. Det gjør oss både ydmyke og stolte. Vi har gjennomført vår merkevarereise Magnet Applaus med alle medarbeiderne med eierne og gründerne Richard og Elisabeth Bendiksen i spissen, og for en energiboozt det ble for alle – også oss i Magnet!
Vekst og utvikling kommer ikke av seg selv
Det å vokse fort er særdeles krevende, det vet alle som har drevet suksessrike bedrifter som tar nye markedsandeler. Det krever tid, dedikasjon, energi og fullt fokus. I dette perspektivet er det også viktig å styrke arbeidsmiljøet og arbeidskulturen som råder, da det i seg selv muliggjør vekst og utvikling. Samtidig må alt dette arbeidet gå hånd i hånd med strategien for øvrig. Dette har Vakre Vene så definitivt tatt konsekvensen av. Det handler mye om å forene merkevare og arbeidskulturen.
Det inspirerende formålet
Formålet (The Big Why) er svaret på hvorfor vi skal glede oss til å gå på jobb hver dag og hva som skal inspirere oss og drive oss frem. Det skal være virkelig meningsfullt og fortelle hva vi står for og hvilken rolle vi skal spille i samfunnet og i folks liv.
Det nye formålet ble: Vårt Vakre Vene univers farger livet.
- Det å skape sitt eget univers er få forunt, for i det ligger det både noe veldig vakkert og forpliktende. Det formidler en dypere mening om skjønnhet, mangfold og glede i tilværelsen. At nettopp vårt univers skal farge livet for andre og oss selv, gjør at vi hele tiden må strekke oss og prestere mer enn normalt.
- I Vakre Vene universet elsker vi det vi gjør, er lidenskapelige, inspirerende og vi jobber hardt. Vi dyrker og omfavner individualitet, vennskap og gjør hverande gode. Vi tror sterkt på at vi kan fylle verden med håp og livsglede. Og da både overfor kunder, samarbeidspartnere og ikke minst overfor oss selv. Vi må rett og slett utvikle en Vakre Vene kultur som ivaretar alt dette.
- Ordet vakker/vakre viser at vi alltid skal ha et positivt fotavtrykk, og gjøre noe bra for andre. Det være seg å hjelpe kunder med å finne sin stil og personlige uttrykk, skape den gode selvfølelsen eller det å løfte en kollega opp og fram. Vi skal gå på arbeid hver eneste dag med ei sterk indre tro på at vi kan utgjøre en betydelig forskjell, sier Richard og Elisabeth unisont.
Kjerneverdiene – vårt personlige kompass
Kjerneverdiene er de få, sterke begrepene som skal kjennetegne Vakre Vene og organisasjonen i ett og alt. De skal gjøre oss tydelige, drive oss frem mot formålet og hjelpe oss å ta beslutninger i hverdagen.
Dette er Vakre Venes kjerneverdier:
Hjertevarm: I kjerneverdien hjertevarm ligger det omsorg, raushet og det å bry seg mer enn det som normalt er. En kundes fornøydhet, en forståelse og støtte til en kollega eller det å gjøre gode handlinger i lokalsamfunnet skal møtes med hjertevarme. Den speiler også det faktum at for mange av oss så er Vakre Vene et univers der vi får både kollegaer og venner, og at dette er en udiskutabel kvalitet som gjør at arbeidsplassen også er attraktiv for nye talenter. Denne verdien er først og fremst en grunnholdning til andre mennesker, så et tankesett, før det materialiserer seg i konkrete hjertevarme handlinger.
Inspirerende: Det å inspirere et annet menneske er noe av det fineste som finnes. Det betyr at vi gjennom ord, handlinger og holdninger viser fram noe som for andre er skjult og som begeistrer. For å kunne gjøre dette med overbevisning, så trenger vi selv å være både inspirerte og motiverte. Derfor sier denne kjerneverdien noe om den grunnholdningen til arbeidet og oppgavene som vi må ha, nettopp for å gi ekstra kraft til det fantastiske formålet vårt: Vårt Vakre Vene univers farger livet.
Framsynt: I kjerneverdien framsynt ligger det å hele tiden lete etter mulighetsrommet for Vakre Vene. Det handler om både å planlegge og legge strukturer som gjør at vi kan kapitalisere på de gode mulighetene. Det er også sånn at de dyktigste blant oss har mest flaks, men det kan som oftest bare skje hvis vi har planlagt for suksess! I denne kjerneverdien er det også at kreativitet, innovering og på den måten differensiere seg fra konkurrenter befinner seg. Husk, det er ikke farlig å feile, men om vi ikke hele tiden jager det neste målet vårt, hvordan kan vi da utvikle oss? Å være framsynt 24/7 er en god start.
Veien videre
I 2024 skal Vakre Vene fortsette å drive utvikling, løfte medarbeiderne til stadig bedre prestasjoner og få på plass et godt rammeverk for hele deres drift. Vi gleder oss stort til å gi formål, verdier og deres unike posisjon enda mer kraft og mening i 2024, i et fruktbart samspill med alle deres medarbeidere. På den måten legger de grunnstenene på plass for en enda større økning i omsetning, og selvsagt det aller, aller viktigste: Enda flere fornøyde kunder over hele landet, som er blitt veiledet av noen av bransjens beste fagfolk og ambassadører.